Juliussen trafikkskole har holdt til i Tønsberg siden 1972, og er dermed en av Vestfolds eldste. 

Juliussen

Her treffer vi Per Boberg, som er eier og daglig leder. Han har vært trafikklærer siden 1978 og startet her i 1982. I 1996 overtok og kjøpte han skolen. Han korrigerer når jounalisten sier «kjøreskole»:

–  Det heter trafikkskole, understreker han, for å presisere at kandidater må lære seg å ikke bare kjøre bil, men også å beherske ferdsel i trafikken.

Hva MÅ man ha i dag for å få førekort?

Det er fire trinn. Trinn én er trafikalt grunnkurs inkludert førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon. Trinn to er en obligatorisk veiledningstime. Trinn tre er sikkerhetskurs på bane som blant annet inneholder kjøring på glatt underlag, men en vesentlig del av undervisningen foregår også i en hall hvor sikring av mennesker og gods er viktige elementer. Dette trinnet har også en obligatorisk veiledningstime. Trinn fire har 13 timer obligatorisk undervisning fordelt mellom teori og praksis og heter sikkerhetskurs på vei. Det er to timer risikoteori, fem timer landeveiskjøring i variert miljø, planlegging og gjennomføring av en tre timers langtur hvor eleven skal planlegge en egen tur og avslutningsvis en to timer lang sekvens med oppsummering/refleksjon.

 Det er viktig at kandidaten får føling med glatt underlag og hvordan det kan oppleves å miste kontroll over kjøretøyet. Uansett hvor avansert sikkerhetsutstyr bilen har, må man lære å avpasse farten etter forholdene og ikke bli for eplekjekk,  sier Per.

Bevisstgjøring er viktig, hvem du er som bilfører og hvordan du oppfører deg i trafikken.

Mer automatgir gir økt oppmerksomhet i trafikken

Per forteller at 70 til 80 prosent av nye biler i dag selges med automatgir. Dagens biler med miljøprofil leveres med automatgir. De aller fleste trafikkskolene tilbyr naturligvis automatgir. Vi har hatt dette siden 70-tallet, sier Per.

Underbevisstheten bruker faktisk energi på giring. Dette er energi som i steden kan brukes på oppmerksomhet i trafikken, forklarer Per.

Et førekort i dag vil koste mellom 25 og 30.000 kroner. Undervisningen vil inneholde kjøring, teori og generell trafikkundervisning. Planleggeing av kjøretur er obligatorisk.  I dagens elbil-virkelighet må man også kunne planlegge hvor man skal lade.

Juliussen3

Treffer flere med Google

Trafikkskolen markedsfører seg via flere kanaler. Facebook er blitt viktig, men fortsatt brukes avisannonsering på både nett og papir. I tillegg er Google blitt en vesentlig markedskanal. Der kan man kjøpe riktige søkeord og treffe brukere som søker etter akkurat det man tilbyr. Det er digitalbyrået Findex i Sandefjord som hjelper Juliussen Trafikkskole med å treffe det rette publikummet på Google.

De fleste trafikkskoler opplever i dag mindre pågang, fordi det har kommet mange flere aktører i bransjen. Likevel åpner Juliussen en ny avdeling i Stokke før jul 2015. De har allerede flere elever fra Stokke og tror det blir et stort nedslagsfelt der. Fra før har skolen fem trafikklærere, og dekker Re og Revetal også.

Det er viktig å opprettholde et godt rykte og ha oppdaterte lærere. Vi bruker mye ressurser på etterutdanning og oppdatering på teknologisiden, sier Per.

Et nyttig verktøy i denne forbindelse er Google Street View. Skolen har også spesialtilpasset opplæring for funksjonshemmede, og selvsagt MC-undervisning. Skolen kan dessuten tilby egen opplæring med HMS-kurs til bedrifter. Dette er viktig både for sikkerhet, men også fordi miljø- og kostnadstilpasset kjøring er viktig.

Per sitter i landsstyret for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Han deltar også i Forum for Vei og Trafikk, som er et offentlig forum for profesjonelle trafikkaktører. Forum for Vei og Trafikk er et forum som etablert av Tønsberg kommune. For MC sikkerheten, så heter forumet jeg er deltager av MC Forum Vestfold.

Vi er stolte av å være den eneste trafikkskolen i Vestfold som er Miljøfyrtårnsertifisert, avslutter Per.

Juliussen2

Nyhetsbrev fra Vestfold Online

Det er gratis og helt uforpliktende

Vi vil ikke dele din epostadresse med noen, og du kan melde deg ut når du vil.