Cecilie Ulseth driver formidling av ferieboliger i Italia sammen med sin mann Knut i bedriften Primatoscana AS. Fra et kontor i Sandefjord har de daglig kontakt med utleiere i Toscana, og kan finne en feriebolig som passer flere ulike formål.

– Vi har åpent kontor i Sandefjord sentrum, men de aller fleste bestillingene kommer via nett, forteller Cecilie.

Dette har de holdt på med i syv år nå, og bedriften vokser stadig.

Ville oppleve å bo utenlands

For noen år siden reiste hun med hele familien til byen Lucca i Toscana. Familien hadde lyst til å tilbringe en periode utenlands. Mens de bodde der, ble ideen om å formidle ferieboliger i området født.  Cecilie fikk hjelp av en venninne til å lage nettside.

– I starten la vi ut ferietilbudene våre på Finn.no. Men nå har det blitt så mange aktører der at det er vanskelig å bli sett i mengden av tilbud, sier hun.

Cecilie jobbet oppprinnelig med radioreklame i P4, mens Knut var lærer. Etter å ha spart opp litt kapital, reiste de likegodt med sine tre barn til Italia, og leide et hus der i to år. Mens barna deres gikk på italiensk skole, oppdaget Cecilie og Knut nye forretningsideer mens de nøt livet i den italienske idyllen.

– Ingen av oss kunne språket. Lokalbefolkningen var heller ikke så stive i engelsk, men vi hadde god hjelp av Google Translate, sier hun.

prima-toscana-red-vespa

Gårdsferie på italiensk

Ferieformen de tilbyr er såkalt agriturismo, eller gårdsferie på norsk. Gård betyr der nede ofte vin- og olivendyrking, og ikke så mye dyr.

De lokale bøndene driver utleie som eksta inntekt. I Italia er dette en vanlig feierform, og man finner alt fra rustikke hus til femstjernes.

–  Vi har valgt ut steder med litt standard, sier Cecilie.

Nettet skaper mulighetene

– Vi har åpent kontor her i Sandefjord sentrum, men er i hovedsak nettbasert, forteller Cecilie.

Kundene er da også fra hele landet. Bestillerne har ulike ønsker, det er alt fra store arrangementer som bryllup, men også familer på lavere budsjett. Firmaet har steder med ulikt prisleie.

For mange er sommerferien årets høydepunkt, og mange bruker søkemotoren Google når de skal planlegge årets store «happening». Cecilie har gjort hjemmeleksen og er godt synlig på Google når noen søker etter for eksempel «leie villa i Toscana». Primatoscana har gjort en innsats for å være synlige både på Google-reklamen og i det ekte («organiske») søkeresultatet.

Lokalkunnskapen reflekteres også i reklamene på nettet:

– Vi kjenner stedene, og kan bistå med å finne det folk er ute etter, sier hun.

Stedene som Primatoscana tilbyr skal ha en litt sentral plassering, og ha kombinasjon av sjel og servicenivå. Det er lett å komme seg til Pisa med fly. Mange benytter i tillegg leiebil, men mange steder klarer man seg fint uten.

– Her finnes litt av alt, og man har nærhet til kysten også, sier Cecilie.

cecilie-ulseth-prima-toscana

Viktig å tro på idéen sin

VG skrev en sak om familen mens de bodde der, og de fikk dermed mye fin markedsføring. I tillegg har de vært to ganger på Frokost TV.

– Hva sier du til folk som vil stare opp med egne ideer?

– For oss var det spennende å gå nye veier. Det gjelder å ikke gi seg i motgang. Man må være forberedt på nye utfordringer som dukker opp underveis, sier hun.

Hun synes det er tilfredsstillende å være sin egen sjef. Verken hun eller mannen har nå lyst til å vende tilbake til ordinær jobb.

– Vi hadde ikke kunnet drive med dette uten nett, oppsummerer hun.

Primatoscanas lokale samarbeidspartnere

Primatoscana har satset på lokale samarbeidspartnere i forbindelse med internettsatsningen. Lokale bedrifter i Vestfold har også høy kompetanse på markedsføring på nett. Det er ikke nødvendig å reise til Oslo for å finne noen å samarbeide med.

Nyhetsbrev fra Vestfold Online

Det er gratis og helt uforpliktende

Vi vil ikke dele din epostadresse med noen, og du kan melde deg ut når du vil.