skitfiske-butikk-3

Anders Amundsen brukte sin fiskeinteresse til å etablere egen virksomhet. Mens han studerte på BI, startet han firmaet i kjelleren hos sin mor. Sammen med to kamerater gikk de inn med 50.000 kroner hver. Dette var startkapitalen i 2003, og nettbutikken Skitt Fiske.no var i gang. Nå har bedriften 18 ansatte og omsetter for 52 millioner i året.

– Det er mange fiskekroker, ler Anders.

Måtte ha butikklokaler

Butikken var i starten en ren nettbutikk, men de norske leverandørene forlangte et fysisk utsalgssted. Løsningen ble i starten å handle i Danmark. Fra et mindre lokale på Kullerød, har de nå store lokaler i umiddelbar nærhet av andre store aktører på Pindsle. Bedriften disponerer et bygg på 2000 kvadratmeter. Av dette utgjør selve butikkarealet 900.

– Får vi tillatelse til å utvide, flytter vi lageret et annet sted, sier han.

Lageret er et kapittel for seg, der er det meste er automatisert for effektiv ordrebehandling.

skitfiske-butikk

Arbeid til mange

Arbeidsplasser blir det også ut av denne satsingen. Nå har de nettopp ansatt to nye medarbeidere. En av disse skal kun jobbe med den svenske nettbutikken. I nabolandet har Skitt Fiske også blitt store med tiden.

skitfiske-butikk-2

Skitt Fiske utvider med jakt

Skitt Fiske har far før et rikholdig utvalg av jaktutstyr, både våpen, klær og utstyr. Snart kommer også deres nye satsning; nettstedet skittjakt.no. I den forbindelse ansetter de sin egen bøssemaker som har 15 års erfaring.

skitfiske-butikk-1

Hobby og miljø

Selv har Anders laget jobb av hobbyen sin, men har mindre tid til dette nå. Likevel kan han i rolige perioder reise bort med fiskestang. Ellers er han i butikken den meste av døgnet, og forteller at han spiser de fleste av måltidene sine der. Han synes de har et hyggelig arbeidsmiljø på huset.

anders-aumundsen-butikk-skitt-fiske

75% av salget kommer fra internett

Skitt Fiske ble etablert som en nettbutikk og har hatt en bevisst satsning på internettmarkedsføring fra dag 1: Både Google AdWords og Google Shopping genererer mye omsetning, fordi disse verktøyene henvender seg til kjøpeklare kunder som aktivt søker etter fiskeutstyr på nettet.

En eller to ganger i uka henvender Skitt Fiske seg til eksisterende kunder gjennom nyhetsbrevet som sendes ut som e-post.

Facebook-siden til Skitt Fiske følges av over 40.000 fiskegale, og oppdateres daglig med nyttig informasjon, gode tilbud og litt lett underholdning.

Skitt Fiske har engasjert et lokalt sandefjordsfirma for å få det rette «trøkket» på internettmarkedsføringen. Noe av markedsføringen skjer «in-house», og noe skjer eksternt.

Jevn og fin stigning

Anders forteller at bedriften har vokst sakte med sikkert hele veien. De har bygget stein på stein, og passet på å pløye overskuddet tilbake til driften. Nå får de snart XXL som nabo og konkurrent. Men det bekymrer han lite.

– Det vil trekke mer kunder hit, og vi har dessuten et større utvalg, sier han.

Lokale samarbeidspartnere på nett

  • E-handelsløsning/ nettsted: Multicase AS, Sandefjord
  • Internettmarkedsføring Google AdWords, Google Shopping og Facebook: Findex, Sandefjord

Nyhetsbrev fra Vestfold Online

Det er gratis og helt uforpliktende

Vi vil ikke dele din epostadresse med noen, og du kan melde deg ut når du vil.